categorieën

Stapsgewijs je ambities behalen

Als bedrijf wil je natuurlijk groeien en je ambities waarmaken. Maar hoe je dat proces precies aanpakt blijkt in de praktijk voor veel bedrijven een fikse uitdaging. Een uitstekend hulpmiddel daarin is het zogenaamde objectives and key results systeem, afgekort tot OKR. Wat deze OKR precies inhoudt lees je in dit artikel.

Bij OKR wordt een duidelijke ambitie gekoppeld aan meetbare doelen. Het is aangetoond dat ondernemers met een duidelijke ambitie sneller groeien. OKR is daarom een ideaal systeem om stap voor stap toe te werken naar het waarmaken van deze ambitie. Wanneer de voortgang tussendoor meerdere keren te meten, weet je als ondernemers precies waar je aan toe bent. Wanneer het goed gaat, weet je dat je zo door moet gaan. Maar het meetmoment kan je ook aantonen wanneer je moet ingrijpen en de koers moet veranderen. Zo kun je goede het financiële gedeelte in de gaten houden en waar nodig extern geld realiseren door middel van bijvoorbeeld een zakelijk krediet of een zakelijke lening.

Werken met OKR biedt jou als ondernemer de nodige voordelen. Allereerst geeft het duidelijkheid binnen de organisatie, omdat iedereen weet wat er bereikt moet worden. Daarnaast maakt het je doelen meetbaar. Hierdoor weet je of je op de goede weg bent. Als derde voordeel benoemen we de wendbaarheid van het systeem. Het ritme staat namelijk toe dat je snel kunt afstemmen en waar nodig de koers bij te stellen. Het laatste voordeel schuilt in de flexibiliteit. In het traject heb je vastgestelde doelen, maar de route daar naar toe bepaal je onderweg. Hierdoor ben je in staat om te reageren op ontwikkelingen in de markt.

Om jezelf voldoende houvast te geven ga je in 5 stappen aan de slag met OKR.

  1. Stel ambitieuze jaardoelen

Dit zijn je zogenaamde objectives. Let erop dat deze vooral werkt als inspiratie. Ze hoeven dan ook niet persé meetbaar of haalbaar te zijn. Wanneer je de lat voor jezelf erg hoog legt, kun je meer bereiken dan je van te voren dacht.

  1. Stel kwartaaldoelen

Deze doelen zijn de key results. Per jaardoel, stel je 2 tot 5 kwartaaldoelen. Deze doelen moeten wel meetbaar zijn. Koppel er daarom getallen aan.

  1. Meetplan

Bedenk je de gestelde key results kunt meten. Voorbeelden hiervan zijn financiële gegevens of het verkeer naar je website.

  1. Verantwoordelijke

Wijs voor ieder key result een verantwoordelijke aan. Hierdoor is het voor iedereen duidelijk wat zijn of haar taak is. Verbind hier echter geen consequenties aan, want dat belemmert het stellen van ambitieuze doelen.

  1. Ritme vaststellen

Met het vaststellen van een bepaald ritme kun je de voortgang beter in de gaten houden. Hiervoor plan je besprekingen met het team, waarin wordt gekeken hoe het ervoor staat, wat er goed gaat en wat er beter kan.

Staar je nooit blind op de key results. Het draait om het waarmaken van je objectives!

Updated: May 7, 2019 — 9:34 am

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Hypotheek Aflossingsvrije © 2016 Frontier Theme